Käsinlypsy

Käsinlypsy on tehokas ja hellävarainen tapa maidon talteenottoon tai pingotuksen vähentämiseen. Käsinlypsytekniikan oppii helposti kokeilemalla, ja kun sen hallitsee, se sopii myös isompien maitomäärien lypsämiseen. Tekniikan etuna on, että maidon keräysastian lisäksi lypsämiseen ei tarvita pesua ja sterilointia vaativia välineitä. Käsinlypsy on turvallinen myös haavautuneille rinnanpäille, sillä nänniin ei kohdistu puristusta tai venytystä lainkaan.

Kokeile käsinlypsyä:
-lypsäessäsi imetyksen ensipäivinä, kun maitoa on vielä vähän
-rinnan tyhjenemisen tehostamiseen imetyskerran jälkeen, jos vastasyntynyt imee vielä tehottomasti tai käytössä on rintakumi
-rinnan pehmentämiseen, kun vauvan on vaikea saada otetta pingottuneesta rinnasta
-tiehyttukosten avaamiseen
-pahimpien maitosuihkujen poistamiseen imetyskerran aluksi, jos vauvan on vaikea imeä paineella heruvaa rintaa
-kun rinnanpää on haavoilla tai kipeä – vääränkokoinen rintapumpun suppilo tai liian voimakas pumppausteho voivat vaurioittaa nänniä, kuten vauvan huono imuote
-kun tarvitset maitoa vauvan ruoan sekaan – lypsää voit vaikka suoraan puurolautaselle

Käsinlypsytekniikalla voit myös käynnistää herumisen vauvan imiessä tai lypsää suoraan vauvan suuhun. Imetyksen aikana lypsäminen auttaa rinnalle torkahtelevan vastasyntyneen virkistämiseen ja maidonsaannin tehostamiseen. Konstista voi olla iloa myös silloin, kun heruminen on tiukassa esimerkiksi kuukautiskierron käynnistymisen tai kuukautisten takia tai jos vauva muusta syystä hermostuu herumisen hitauteen.

Tee näin:
Pese kädet ennen lypsämisen aloittamista ja varaa käden ulottuville sopiva kuppi tai pullo, johon lypsät. Herumisen käynnistymisen helpottamiseksi rintoja kannattaa kevyesti hieroa, sivellä tai ravistella ennen lypsämisen aloitusta. Myös lämpö (jyväpussi, suihku, sauna tms.) auttaa herumiseen.

Aseta käsi C-kirjaimen muotoon noin 3 cm etäisyydelle nännistä: peukalo nännin yläpuolelle ja muut sormet alapuolelle. Paina kämmentä kohti rintakehää ja purista peukaloa ja muita sormia yhteen. Älä liu’uta sormia iholla: rintakudos jää sormien väliin myös liikkeen loppuvaiheessa. Hellitä ote parin sekunnin kuluttua. Toista liikettä melko tiheässä rytmissä. Siirrä välillä sormien paikkaa, jotta rinta tyhjenee eri puolilta.

              

 

Julkaistu 9.11.2018