Lantionpohjan lihakset

Kuva: iStock/petrenkod

Keskivartaloa ja lantiota tukevat päältä useat isot lihasryhmät. Hyväkuntoisina vartalon ulkoiset lihakset tukevat ja liikuttavat lantiota ja selkärankaa. Nämä päällimmäiset lihakset huomioidaan yleensä varsin hyvin liikuntaharjoituksissa, mutta ihan yhtä tärkeää olisi muistaa harjoittaa lantiota sisältäpäin tukevia lantionpohjan lihaksia.

Naisen kehon tärkein lihasryhmä

Lantiota on kehomme keskus, joka yhdistää ylä- ja alavartalossa tapahtuvan liikkeen. Lantionpohjan lihakset kannattelevat kaikkia yllä olevia rakenteita ja sisäelimiä. Lantion alue kannattelee suurinta osaa koko kehomme painosta. Lisäksi lantionpohjan lihaksilla on merkittävä vaikutus kehon asentoon, virtsan-, ilman- ja ulosteenpidätykseen sekä muun muassa seksuaalitoimintoihin ja nautintoon.

Raskausaikana ja synnytyksessä tämä holvimainen ryhmä sulkijalihaksia joutuu kovalle koetukselle. Lantionpohjan lihakset ympäröivät virtsaputkea, emätintä ja peräsuolta ja auttavat supistuessaan virtsaputken ja peräaukon lihasten sulkeutumista sekä estävät siten virtsan ja ulosteen karkaamista. Lantionpohjan lihakset toimivat yhdessä syvien selkälihasten ja vatsalihasten kanssa ja vaikuttavat siten merkittävästi myös ryhtiin ja vartalon hallintaan.

 

Lantionpohjan lihasten tärkeät tehtävät

  1. Lantionpohjan lihakset tukevat erityisesti virtsaputkea, emätintä ja peräsuolta. Ne säätelevät virtsaamista ja ulostamista ja hyväkuntoiset lihakset ehkäisevät virtsan- ja ulosteenpidätysongelmia sekä emättimen laskeumia.
  2. Lantionpohjan lihakset kannattelevat vatsan alueen ja lantion sisäelimiä ja pitävät ne oikeilla paikoillaan.
  3. Lantionpohjan lihakset toimivat yhteistyössä pallean ja syvimpien vatsa- ja selkälihasten kanssa ja tukevat lanneselkää.
  4. Lantionpohjan lihakset huolehtivat kehon asennon hallinnasta yhdessä kehon muiden lihasten kanssa.
  5. Lantionpohjan lihaksistolla on suuri merkitys sekä naisen että miehen seksuaalitoiminnoissa ja -nautinnossa.
  6. Naisilla lantionpohjan lihakset ovat tärkeässä roolissa raskauden ja synnytyksen aikana sekä näistä palautumisessa.

Miksi vahvistaa lantionpohjaa?

Lantionpohjan lihaksista kannattaa pitää pitää hyvää huolta, sillä ne vaikuttavat monella tavalla naisen hyvinvointiin ja jokapäiväisistä asioista selviytymiseen. Lantionpohjan lihasten harjoitukset eivät koskaan vanhene, niitä kannattaa tehdä koko elämän ajan. Koskaan ei ole myöskään liian myöhäistä aloittaa niiden vahvistamista. Myös lantionpohjan kireyksien helpottaminen on tärkeää.

Lantionpohjan harjoitukset ovat tärkeässä roolissa laskeumien ehkäisyssä. Vaikka asia ei tällä hetkellä ajankohtaiselta tuntuisikaan, on se helpoin tapa pitää keho toimivana myös tulevaisuudessa. Jo puolet yli 50-vuotiaista naisista kärsii jonkinasteisista laskeumista.

Virtsankarkailusta kärsii noin 30−40 prosenttia hedelmällisessä iässä olevista naisista ja noin 60 prosenttia yli 70-vuotiaista. Ylipaino on itsenäinen riskitekijä: jos painoindeksi on yli 30, virtsankarkailuriski kasvaa yli kolminkertaiseksi. Vaivasta kärsivän kannattaa sekä pudottaa painoa että treenata lantionpohjan lihaksia.

Lue lisää virtsankarkailusta Nordic Fit Maman sivuilta.

Lue Nordic Fit Maman sivuilta myös vatsalihasten erkaumasta ja miten vatsalihasten erkauma on mahdollista testata kotioloissa.